Evden Çalışmanın Psikolojik Etkileri Nelerdir?

Evden Çalışmanın Psikolojik Etkileri Nelerdir?

Son yıllarda daha fazla tercih edilen evden çalışma, bir çalışma modeli olarak hayatlarımıza girmiştir. Esneklik ve zaman tasarrufu imkanı sunması evden çalışma modelinin popülerliğini artıran etmenlerden olmuştur. Bu çalışma şeklinin psikolojik etkileri konusunda bazı endişeler söz konusu olabilir. Uzaktan çalışmanın psikolojik etkilerini anlamak, remote çalışma modelini tercih etmek isteyen bireylerin kararlarını kesinleştirme ve değiştirme konusunda oldukça önemlidir.

Evden çalışmanın izolasyon ve yalnızlıktan stres ve anksiyeteye kadar birçok psikolojik etkisi olabilir. Bazı kişiler için evde çalışmak olumlu etkiler bırakırken, bazı kişiler için tam zamanlı negatif etkilerin görülmesine sebep olabilir. Çalışma şekillerinin psikolojik etkileri kişiden kişiye göre değişiklik gösterebilir. Bugünkü yazıda uzaktan çalışmanın psikolojik etkilerinden, avantajlarından, psikolojik zorluklarından ve korunma yöntemlerinden bahsedilecektir.

Evden Çalışmanın Avantajları 

Günümüzde gittikçe popülerliği artan çalışma şekilleri arasında yer alan uzaktan çalışmanın pek çok avantajı bulunur. Bu avantajlardan birisi potansiyel üretkenliğin artmasıdır. Evden çalışırken kendi çalışma ortamınızı oluşturabilir ve daha verimli bir şekilde çalışabilirsiniz. Ofis ortamında yaşanan rahatsız edici unsurların olmaması, işe odaklanmanızı artırabilir. Bununla birlikte işe gidip gelme süresini ortadan kaldırarak zamandan tasarruf etmek mümkün hale gelir.

Esnek çalışma saatleri sayesinde iş ve özel hayat dengesi daha iyi sağlanabilir ve kendinize zaman ayırma süreniz artabilir. Her çalışanın çalışma tercihleri ve ihtiyaçları farklı olduğu için evden çalışmanın uygunluğunu değerlendirmeniz gerekir. Uzaktan (remote) çalışma imkanı sunan bir şirkette çalışıyorsanız bu avantajlardan faydalanarak iş performansınızı artırabilir ve mutlu bir çalışma hayatı sürdürebilirsiniz.

Evden Çalışmanın Psikolojik Zorlukları

Uzaktan çalışma metodunun avantajları olduğu kadar psikolojik zorlukları da bulunabilir. Bu psikolojik zorluklar arasında;

  1. Sosyal izolasyon ve yalnızlık,
  2. İş ve özel hayatın iç içe geçmesi,
  3. Motivasyon ve verimlilikte düşüş yer alır.

Sosyal İzolasyon ve Yalnızlık 

1. Sosyal İzolasyon ve Yalnızlık 

Pandemi süreciyle birlikte hayatımızın bir parçası haline gelen evden çalışma düzeni, birçok avantajının yanı sıra bazı psikolojik zorlukları da beraberinde getirir. Bu zorlukların başında ise sosyal izolasyon ve yalnızlık gelir. Uzaktan çalışmanın belki de en büyük avantajı, işe gitmek için harcanan zamanın ve enerjinin tasarruf edilmesidir. Ancak bu durum sosyal etkileşimlerin azalması ve sonuç olarak sosyal izolasyonun artması anlamını da taşır. İnsanlar, sosyal varlıklar olarak, başkalarıyla etkileşim kurma ve sosyal çevrelerinde aktif olma ihtiyacı duyarlar. Uzun süreli sosyal izolasyon, kişinin psikolojik sağlığı üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir.

Sosyal izolasyon, yalnızlık hissinin artmasına da neden olabilir. Evden çalışırken, iş arkadaşlarıyla yüz yüze etkileşim eksikliği, kişinin kendini yalnız ve izole hissetmesine yol açabilir. Özellikle pandemi sürecinde, evden çalışanların karşılaştığı önemli psikolojik zorluklardan biri haline gelmiştir. Bireyler, iş arkadaşlarıyla olan etkileşimlerinden mahrum kaldıklarında kendilerini yalnız hissedebilirler. Sosyal izolasyonun getirdiği psikolojik zorluklar arasında motivasyon kaybı depresyon ve kaygı yer alır. Dolayısıyla evden çalışan bireylerin düzenli olarak sosyal etkileşimde bulunmaları ve iletişim kurmaları önerilir.

2. İş ve Özel Hayatın İç İçe Geçmesi 

Evden çalışırken iş ve özel hayat arasındaki sınırların belirsizleşmesi oldukça yaygın görülen bir durumdur. Ev ortamında çalışırken işle ilgili konularla ev işleri ve ailevi sorumluluklar arasında net bir ayrım yapmak zorlaşabilir. Yaşanan belirsizlik ve iç içe geçme durumu hem iş performansını hem de kişisel yaşamı olumsuz etkileyebilir.

Evden çalışmanın psikolojik zorluklarıyla başa çıkmak için iş ve özel hayat arasındaki sınırları net bir şekilde çizmek ve denge kurmak gerekir. Bu sayede hem iş verimliliğinizi artırabilir hem de kişisel mutluluğunuzu koruyabilirsiniz. Aksi takdirde tüm işlerin iç içe geçe durumu kaygı bozukluğu ve anksiyete yaşamanıza, depresyona sürüklenmenize sebebiyet verebilir. İş ve özel hayat noktasında belirli sınırlar çizemiyor veya çizdiğiniz sınırları koruyamıyorsanız online terapi talebinde bulunabilirsiniz. Mutlu Yaşam ve Danışmanlık bünyesinde bulunan yetkin ruh sağlığı çalışanları süreci kolay bir şekilde geçirmenize yardımcı olabilir, ihtiyaç duyduğunuz desteği sağlayabilir.

Motivasyon ve Verimlilikte Düşüş 

3. Motivasyon ve Verimlilikte Düşüş 

Ev ortamında çalışırken iş yerindeki gibi bir disiplin ve motivasyon sağlamak zor hale gelebilir. Evden çalışma yaparken birçok dış etken motivasyonunuzu ve üretkenliğinizi olumsuz yönde etkileyebilir. Ev işleri, aile bireyleri, evcil hayvanlar gibi faktörler sizi işinize odaklanmaktan alıkoyabilir. Böyle bir durumda motivasyonunuzu ve verimliliğinizi artırmak için bazı önlemler almanız gerekebilir.

Kendinize bir çalışma alanı belirleyerek ve bu alanı iş yapmaya uygun hale getirebilirsiniz. Böylelikle işe odaklanmanız kolaylaşabilir ve motivasyonunuzu koruyabilirsiniz. Ayrıca günlük hedefler belirlemek ve bu hedeflere ulaşmak için kendinize ödüller koymak da motivasyonunuzu artırabilir. Düzenli aralıklarla mola vermek de dinlenmenizi sağlayabilir.

Evden Çalışırken Psikolojik Sağlığı Koruma Yöntemleri 

Uzaktan çalışanların psikolojik sağlığını korumak için çeşitli aktivitelere yönelmesi önerilir. Böylece kişiler kendi çalışma programlarına ve tercihlerine bağlı olarak yöntemleri hayatlarına geçirebilirler. Bu süreçte psikolojik sağlığı koruma yöntemleri arasında;

  • Düzenli ara verme ve egzersiz,
  • Sosyal bağları güçlendirme,
  • Çalışma alanını optimize etme yer alır.

Düzenli Ara Verme ve Egzersiz 

Uzun süre masa başında oturmak ve sürekli olarak çalışmak, evden çalışma modelinde hem fiziksel hem de psikolojik sağlığı olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle düzenli ara vermek ve egzersiz yapmak önemli bir hale gelir. Çalışma saatlerinizi belirli aralıklarla kısa molalar vererek düzenleyebilirsiniz. Bu molaları, kısa yürüyüşler yaparak veya egzersiz yaparak geçirebilirsiniz.

Egzersiz yapmak, endorfin salgılanmasını artırarak stresi azaltabilir ve ruh halinizi iyileştirebilir. Evde yapabileceğiniz egzersizler arasında yoga, pilates veya basit vücut ağırlığı egzersizleri bulunabilir. Sürekli çalışma psikolojisinden kurtularak kendiniz için zaman ayırabilir, düzenli aralarla zihinsel ve bedensel olarak dinlenmeyi gerçekleştirebilirsiniz.

Sosyal Bağları Güçlendirme 

İş arkadaşlarımızla fiziksel olarak bir arada olamadığımız için uzaktan çalışırken sosyal bağlarımız zayıflayabilir. Bu durumu önlemek için düzenli olarak video konferans aracılığıyla iş arkadaşlarımızla iletişim kurmak önemlidir. Ayrıca sosyal medya platformları üzerinden de iletişim kurarak sosyal bağlarımızı güçlendirebilirsiniz.

Sosyal bağların güçlendirilmesi, evden çalışma yaparken psikolojik sağlığımızı korumak için önemli bir adımdır. Bu sayede yalnızlık hissini azaltabilir ve motivasyonumuzu yüksek tutabilirsiniz. Yalnızca sosyal medya üzerinden değil yüz yüze görüşmeler gerçekleştirerek de sosyal etkileşimler kurabilirsiniz. İş arkadaşlarınızla iletişim ve görüşme halinde bulunarak kendinizi rahatlamış hissedebilir, üzerinizdeki iş baskısını hafifletebilirsiniz.

Çalışma Alanını Optimize Etme 

İş sırasında, çalışma alanı optimizasyonu yapmak verimlilik ve rahatlık açısından önemli bir yer tutar. Çalışma alanınızın düzeni ve tasarımı, genel ruh halinizi önemli ölçüde etkileyebilir. Dolayısıyla çalışma alanını optimize etmeye gerekli önemi vermek gerekir. Bunun için çalışma masanızın düzenli olmasına özen göstererek işlerinizi daha verimli bir şekilde yapabilirsiniz. Gerekli olan eşyaları masanızın üzerinde tutarak zaman kaybını önleyebilirsiniz.

Çalışma alanınızın iyi aydınlatılmış olması, göz sağlığınızı korumak ve odaklanmanızı artırmaya yardımcı olabilir. Doğal ışık alabileceğiniz bir yerde çalışmaya özen gösterebilirsiniz. Sırt ağrılarından kaçınmak için ergonomik bir sandalye ve masa kullanmanız tavsiye edilir. Bilgisayarınızın ekranı göz hizanızda olmalı ve klavye kullanımı kolay olmalıdır. Bu yöntemleri uygulayarak evden çalışmanın keyfini çıkarabilir ve psikolojik sağlığınızı koruyabilirsiniz.

Önceki yazımıza https://www.mutluyasam.com.tr/norocesitlilik-nedir/ linkinden ulaşabilirsiniz.

Uzmanlarımızla Akademik Başarınızı ve Seçimlerinizi Tesadüfe Bırakmayın!

Alanındaki başarılı uzmanlarımızla sizlere hızlı ve güvenli hizmetler sunuyoruz.

Sıfır Sınav Kaygısı Paketi

Uzmanımızdan online ya da yüz yüze destek alarak, geleceğinize doğru adımlar atın.

Kurucu Uzman Klinik Psikolog & Psikoterapist & Yazar
Fonksiyonel Wellness Koçu
Burcu YARAPSANLI ZAYİM

Aile Danışmanlığı Paketi

Uzmanımızdan online ya da yüz yüze destek alarak, geleceğinize doğru adımlar atın.

Uzman Klinik Psikolog & Çocuk Gelişim Uzmanı & Aile Danışmanı
Sude ÇAKIR

Cinsel Terapi Paketi

Uzmanımızdan online ya da yüz yüze destek alarak, geleceğinize doğru adımlar atın.

Kurucu Uzman Klinik Psikolog & Psikoterapist & Yazar
Fonksiyonel Wellness Koçu
Burcu YARAPSANLI ZAYİM

İçerikler