İnternet Bağımlılığı Nedir?

İnternet Bağımlılığı Nedir?

İnternet ve teknolojinin bilinçsiz bir şekilde, kontrol altına alınmadan kullanımına ilintili olarak meydana gelen davranışsal bağımlılıklar, akran iletişimi kuramama, oyun oynama bozukluğu, sosyal medyanın aşırı kullanımı, kumar oynama bozukluğu ve cep telefonunun aşırı derecede kullanılması gibi bağımlılık yapan alt tutumlarla kendini belli eden psikolojik problem, internet bağımlılığıdır. Teknoloji bağımlılığı olarak da isimlendirilen bu rahatsızlık, kişinin davranışlarını internet merkezli bir hale almasıdır.

Okul yaşantısı, profesyonel yaşamı ve sosyal yaşantısı internet kullanımının yoğunluğu sebebiyle sekteye uğrar. Bu durum, gelişen teknoloji ve artan olanaklarla birlikte oldukça geniş bir yaş aralığında görülür. Anne babanın çocuğa olan tutumu bu bağımlılığın temellerini atabilir. Aile bireylerinin çocuklarla vakit geçirmeyi ihmal etmesi ya da yeterli vakti ayıramaması halinde internetle tanışma yaşı üçe kadar düşer. Bu durum, hayatı ekranlarla birlikte öğrenen ve gelişim süreci sekteye uğrayan çocukların problemlerini ifade etmekte zorlanması ve sosyal yaşantıya adaptasyon sağlayamaması ile sonuçlanır.

Ergenlik sürecinde de kişi yaşadığı fiziksel dönüşümü anlamlandırmaya çabalarken bocalayabilir ve aile desteğine ihtiyaç duyabilir. Yeterli alakayı göremeyen ergen kişi internet dünyasının gerçeklerine ve sosyal medyanın sahte algılarına kapılabilir. Teknoloji kullanımı bağımlılık hatta bir yaşam formu halini alabilir. Online Ergen Psikologu – Mutlu Yaşam Danışmanlık incelenerek ergenlik sürecinde psikolojik destek almak ile ilgili fikir sahibi olunabilir. Online psikolog desteği ile mekandan bağımsız olarak terapi alınabilir.

İnternet Bağımlılığı Nasıl Başlar?

İnternet bağımlılığı kişinin bilinçsizce başladığı bir süreçtir. İnternet üzerinde geçirdiği sürenin farkında olmayan kişi, zaman içerisinde internetin olanaklarını hayatının her anına entegre eder ve onsuz yapamaz hale gelir. Sürekli olarak çevrim içi oyun oynama isteği, video izlemeden yemek yemeye başlamamak, tuvalette telefon ya da tablet kullanmak, sosyal medya hesaplarını saatte birkaç kere kontrol etmek, bir işi olmadığında dahi internet üzerinde gezinmek gibi faaliyetle başlayan bağımlılık, internetsiz kaldığı anlarda öfke krizlerine varana değin devam eder. Kişi bağımlı olduğuna kanaat getirdiği andan itibaren psikolojik destek almalı ve bu süreçte internet kullanımını sınırlandırmaya çabalamalıdır.

İnternet Bağımlılığı Neye Yol Açar?

İnternet bağımlılığı kişinin hem fiziksel hem de ruhsal sağlığını olumsuz yönde etkiler. Bağımlılığın ilerlemesiyle birlikte kişinin aile yaşantısı, okul hayatı, profesyonel ortamı ve sosyal çevresinde kontrol edemediği problemler meydana gelir. İlk etapta kişi internet üzerindeki kontrolünü kaybeder. Zaman içerisinde bu durum patolojik rahatsızlıklara sebep olur ve tedavi gerektirir. Gelişen teknolojinin sağladığı pek çok imkan, internetin kontrollü ve yerinde kullanımı hayatı kolaylaştırır. Ancak bu kullanım aşırıya kaçtığında hayatı zorlaştırır ve kişinin içinden çıkamadığı bir hal alabilir. Kişi, tuvaletteyken, yemek yerken, ders dinlerken, iş yaparken, kısacası hayatın her alanına entegre olmuş bir aşırılık kişinin yaşantısını sekteye uğratabilir.

İnternet bağımlılığında çevresel ve sosyal faktörlerin yanı sıra psikolojik faktörler de etkili olabilir. Kişi bu bağımlılığa başka bir problemin üstesinden gelmek ya da o problemi yok saymak için yönelmiş olabilir. Tedavi gerektiren bir tür olan teknoloji bağımlılığını incelerken altta yatan psikolojik etmenler belirlenmelidir. Tespit edilen noktalar üzerinden kişiye özel bir tutum sergilenmelidir. Online psikolog desteği alarak teknoloji bağımlılığınızı anlamlandırabilir, bu durumla başa çıkma yolları keşfedebilirsiniz.

İnternet Bağımlılığı Belirtileri Nelerdir?

İnternet bağımlılığının hem fiziksel hem de davranışsal belirtileri bulunur. Bağımlılığın fiziksel belirtileri arasında ilk olarak beden duruşundaki bozulmalar göze çarpar. Kişi sürekli olarak bir ekrana doğru bedenini yönlendirdiğinden hareketi kısıtlanır. Bedeni zamanla bu yönlendirmeye uyum sağlar. Uzun süreli telefon kullanımlarında boyun ağrısı görülebilir. Hatta kişi sürekli aynı açı ile telefon kullanıyor ve bunu sıklıkla tekrarlıyorsa boyun eğriliği, boyun fıtığı gibi hastalıklarla da karşılaşabilir. Ekran kullanımın yoğun olduğu bilgisayar kullanımında da ilk olarak sırt ağrıları baş gösterir. Kişi sürekli oturur pozisyonda kaldığı için omurgası kamburlaşabilir.

Hem telefon hem de bilgisayarı uzun süreler kullanan kişilerde sırt ve boyun ağrılarına ek olarak bu bölgelerde sertleşme meydana gelir. Ekranlar yaydıkları ışıklar yüzünden göz ağrısı, yanma, kızarıklık, kuruluk ve bakışın bulanmaya başlaması gibi çeşitli problemlere sebep olabilir. Göz ağrısı, baş ağrısını tetikleyebilir. Ayrıca, saatlerce ekranla ilgilenmek de baş ağrısını artıran etmenlerdendir. Şiddetli baş ağrıları uykuya dalmayı güçleştirir. Gün içerisinde saatlerce internet kullanan kişiler, uyku bozuklukları yaşayabilir. Fiziksel aktivitelerde yaşanan azalma kişinin halsizlik hissi yaşama ihtimalini artırır. El ve el bileklerinde ağrılar görülebilir, uyuşmalarla karşılaşılabilir.

İnternet bağımlılığının davranışsal belirtilerinin başında internette bilinçli ya da bilinçsiz olarak çok fazla zaman harcamak gelir. Sabahtan akşama kadar sürekli bilgisayarla ya da telefonla ilgilenmek bağımlılığın davranışa dökülmüş halidir. İnternetten uzak kaldığında kişi kendini boşlukta ve güvensiz hissediyorsa internet kullanımı bağımlılık halini almış olabilir. Kişi, internette geçirdiği vakti gerçek yaşamda geçirdiği vakte tercih ediyorsa davranışı bağımlılık boyutundadır.

Ayrıca, internette zaman geçirebilmek adına yemek yeme, dinlenme gibi insani aktivitelerden ödün veriyorsa bağımlılıktan söz edilebilir. İnternet bağımlılığı yok sayılmaması gereken, güncel bir problemdir. Özellikle internet erişiminin içerisine doğan neslin bu bağımlılığa yatkınlığı daha fazladır. Kendinizde ya da çevrenizdeki insanlarda teknoloji kullanımının bağımlılık seviyesinde olduğunu düşünüyorsanız Mutlu Yaşam’dan psikolojik destek alabilir, bağımlılığın etkilerini minimum seviyeye indirebilirsiniz.

İnternet Bağımlılığını Azaltmak İçin Neler Yapılabilir?

Teknoloji bağımlılığı gençler arasında oldukça yaygın bir problem olsa da internete erişimi olan her yaştan insanda görülebilir. İnternet kullanımını bilinçlendirmek için bağımlılık yaşayan kişiye internetten nasıl faydalanması gerektiği anlatılabilir. Telefon ve bilgisayar kullanımının bir amaç doğrultusunda gerçekleşmesi için teşviklerde bulunulabilir. Aile içerisinde daha fazla zaman geçirilerek kişiye kendini ifade etme olanağı sunulabilir. İnterneti kullanmak için zaman dilimleri oluşturulabilir. Bir çizelge ile internet kullanımı sınırlandırılabilir. Kişi tiyatro, sinema, müze gibi sanatsal faaliyetlere ya da sportif aktivitelere yönlendirilebilir. Sosyal çevre ile daha sık iletişime geçerek çeşitli etkinlik ve buluşmalar gerçekleştirilebilir.

Kişi, özellikle de genç yaşta bir kişi ise, internet harici yollarla iletişim kurma konusunda özendirilebilir. Kişinin okul ya da iş hayatı ile ilgili konuşmalar yapılabilir, sosyal çevresine dair fikir edinilebilir. İnternette geçen zamanını nasıl değerlendirdiği ve internetsiz zaman dilimlerinde neler yapıldığı öğrenilebilir. İnternetsiz zamanda yapılan aktiviteler çeşitlendirilebilir. Yeni hobilere başlamak insanın merak duygusunu kabartır. Teknoloji bağımlılığından kurtulmak için kişi ilgisini çeken bir konuda yeni bir hobiye başlayabilir. Kişinin kitap okuma alışkanlığı yoksa ya da odaklanma güçlüğü çekiyorsa okuma grupları yaparak ve buna özel bir vakit ayırarak kitap okuma alışkanlığı kazandırılabilir.

İnternetle arasındaki ilişki bağımlılık boyutunu almış kişiye ev ve sosyal yaşantısında sorumluluklar vererek internetle olan ilişkisine mesafeler eklenebilir. Yemek yapmak, bulaşık yıkamak ya da çamaşır asmak gibi yaparken internetten faydalanamayacağı görevlerle kişi internetsiz vakit geçirebilmelidir. Bilgisayar ve telefonla uzun süreler geçirdiği için beden esnetme egzersizleri öğretilerek alışkanlık kazandırılmalıdır. Kişi hem sosyal çevresinin yardımı hem de psikolojik destek alarak teknoloji bağımlılığından kurtulabilir.

Mutlu Yaşam Psikolojik Danışmanlık Merkezi Ailesinde yer alan psikologlarımızla bu konuda güvenle çalışabilir ve merkezimizden ister online psikolog ister yüz yüze psikolog desteği alabilirsiniz.

Mutlu ve Sağlıklı Bir Yaşam Sürmeniz Dileğiyle….

Önceki yazımızı https://www.mutluyasam.com.tr/asiri-dusunme-overthinking-nedir/ linkinden okuyabilirsiniz.