Psikolog Seçimi Yaparken Kesinlikle Atlamamanız Gereken Noktalar

Psikolog Seçimi Yaparken Kesinlikle Atlamamanız Gereken Noktalar

Duygularınızla, ilişkilerinizle veya davranışlarınızla mücadele halinde olduğunuzu fark etmek her zaman kolay değildir. İşlerin yolunda gitmediğini fark ettikten sonra profesyonel bir destek almayı kendinizle konuşmak ise bir o kadar zor olabilir. Bu adımları atlatıp iyi hissetmek için bir yardım almayı düşündüğünüzde nereden başlayacağınızı bilemeyebilirsiniz. Muhtemelen aklınızda birçok soru olacaktır: İlk önce psikoloğa mı yoksa psikiyatriste mi gitmeliyim? Psikolog seçimi yaparken nelere dikkat etmeliyim? Bana iyi gelecek bir psikolog seçimini nasıl yaparım? Sizlere yardımcı olabilmek için dikkat etmeniz gereken noktaları derlediğimiz yazımızı okuyabilirsiniz. Kendinize sorular sorarak tercih sürecinize başlayabilirsiniz.

Nasıl Bir Psikolog Seçimi Yapmalısınız?

Nasıl bir psikolog seçimi yaparsanız daha mutlu olacağınızı bulmaya çalışın. Burada cinsiyet ve yaş gibi birkaç faktörü göz önünde bulundurabilirsiniz.

Cinsiyet: Bir erkek psikologla mı yoksa bir kadın psikologla mı daha rahat konuşacağınıza inanıyorsunuz? Anlatmak istedikleriniz, içinizdekiler, yardım almayı düşündüğünüz konular… Kimisi hem cinsiyle konuşmayı daha rahat bulurken kimisi için cinsiyetin bir önemi yoktur. Konuşma ortamını düşünerek kendiniz için en doğru kararı verebilirsiniz.

Yaş: Genç, orta yaşlı veya sizden büyük bir psikologla görüşmek hakkında ne düşünüyorsunuz? Genç bir psikoloğun sizi daha iyi anlayacağına veya sizden büyük birinin deneyimleriyle size daha çok yardımcı olacağına inanıyor olabilirsiniz. Psikolog seçimi yaparken kendinize karşınızdaki kişinin hangi yaşlarda olmasını dilediğinizi sorabilirsiniz.

Kendi yaşlarınızda bir kadın veya erkek psikologla görüşmek size daha iyi hissettirebilir; bu oldukça normaldir. Psikolog seçimi yapmadan önce karşınızda nasıl biri olduğunu hayal etmek tercih sürecinizi kolaylaştıracaktır. Bununla birlikte nasıl biriyle konuşmak istediğinizi bilmemek de normaldir.

İnternet üzerinden yapacağınız araştırmayla psikologlar hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz. Mezun olduğu okulları veya özel olarak çalıştığı alanları içeren biyografilerini dikkatle inceleyebilirsiniz. Böylelikle ilk randevuyu planlamadan önce iletişim kuracağınız kişileri seçmiş olursunuz.

Psikolog Seçimi Yaparken Yeterlilik Ünvanlarının Önemi

Terapistlerin birbirinden değişik unvanları olabilir ve kimi zaman hepsinin ne olduğunu anlamak kafa karıştırıcıdır. Elbette ki tüm unvanların ne anlama geldiğini bilmek zorunda değilsiniz; ancak araştırma yaparken ilginizi çeken psikologların unvanlarını araştırmak size daha fazla bilgi verecektir.

Her psikoloji bölümü öğrencisi mezun olduğunda ‘psikolog’ unvanını alır. Özel bir alanda uzmanlaşarak yüksek lisans yapan mezun psikoloji öğrencileri ise ‘uzman psikolog’ olarak bilinir. Doktora yapan kişiler ise ‘doktor psikolog’ unvanıyla anılır. Unvanlar size psikoloğun eğitim geçmişiyle alakalı bilgi verecektir.

Eğitim geçmişinin yanında psikoloğun deneyimleri ve özel olarak yoğunlaştığı alanlar da psikolog seçimi açısından önemlidir. Sizinle alakalı konularda daha fazla deneyime sahip birini tercih etmek isteyebilirsiniz.

Psikolog Seçimi Yaparken Kesinlikle Atlamamanız Gereken Noktalar

İlk Terapi Randevusunda Beklentiler Neler Olmalı?

İlk seansta terapist, terapinin nasıl işlediğinden bahsedecek ve size bilgiler verecektir. Terapist sizi bilgilendirdikten sonra uzman desteği almayı neden düşündüğünüzü ve nasıl hissettiğinizi soracaktır. Diğer sorular arasında şunlar bulunur:

  • Fiziksel veya ruhsal olarak gözünüze çarpan belirtiler var mı?
  • Daha önce hiç terapi aldınız mı ya da ilaç kullandınız mı?
  • Çocukluğunuzdan ve ailenizden bahseder misiniz? (Sonrasında daha detaylı konuşulur)
  • Ailenizde benzer geçmişe sahip biri var mı?

Bunlar ve benzeri sorular terapistin hakkınızda genel fikir sahibi olmasını sağlar. Böylelikle danışanla ileride nasıl bir yol izleneceği şekillenmeye başlar.

İlk terapi seansının yüz yüze ya da online olması da beklentileri değiştirebilir. Yüz yüze iletişimin terapist ve danışan arasında daha samimi ve gerçekçi bağlar kurduğunu biliyoruz; ancak pandemi dolayısıyla online terapileri tercih eden kişilerin sayısı günden güne artıyor. Online terapi randevusunda terapist, danışan ile ilgili genel bilgiler edinmekten ziyade spesifik konulara yoğunlaşarak da görüşmelere başlayabilir.

Unutmayın, ilk terapi seansları merak ettiğiniz tüm soruları sormak için en ideal zamandır. Terapinin nasıl ilerleyeceğini anlamak ve terapistle ortaklaşa bir yol çizebilmek için aklınızdaki tüm soruları dilediğiniz zaman sorabilirsiniz.

Psikolog Seçimi Yaparken Sormanız Gereken Sorular

Bazı klinikler ilk seanstan önce kısa bilgilendirilme alabileceğiniz ve sorular sorabileceğiniz bir görüşme ayarlar. Eğer böyle bir şansınız varsa psikolog seçimi yaparken göz önünde bulunduğunuz kriterlere yönelik sorular sorabilirsiniz. Bununla birlikte ilk psikolog veya psikiyatrist randevusu, danışanın ruh halini, isteklerini ve nedenlerini öğrenmek için önemlidir.

Seans esnasında psikolog veya psikiyatriste sizinle benzer geçmişi olan danışanı olup olmadığını ve nasıl bir yol izlediğini sorabilirsiniz. Terapi almakla ilgili çekinceleriniz varsa bunları açabilir ve ilk adımı atarak kendinize bir iyilik yapabilirsiniz.

Psikolog seçimi yaparken soru sormaktan ve cevapları açık bir şekilde istemekten çekinmeyin. Psikoloğa veya psikiyatriste bir danışan olarak sorabileceğiniz bazı sorular:

  • Kaç senedir çalışıyorsunuz? Eğitim geçmişinizden bahsedebilir misiniz?
  • Bu sıralar kaygılı ve depresif hissediyorum. Evliliğimde ve çocuklarımla ilişkimde bazı sorunlarım var. Siz bana bu konuda nasıl yardımcı olabilirsiniz?
  • Uzmanlık alanlarınız nelerdir?
  • Hangi yöntemlerini kullanıyorsunuz? Bu yöntemleri size bahsettiğim sorunlar için bir çözüm yolu olacak mı?

Seansların kaç dakika sürdüğü ve ücret politikası da danışanların merak ettiği diğer konulardır.

Terapinin İşe Yarayıp Yaramadığını Nasıl Anlarım?

Psikolog veya psikiyatristle görüşmeye başladığınızda kendinize hedefler belirleyebilirsiniz. Bir profesyonelden destek almak istediniz; çünkü hisleriniz hayatınızın günlük akışını etkiliyordu. Psikoloğunuzla birlikte kendinize yapmak istediğiniz ama yapamadığınız ufak hedefler koyarak başlayabilirsiniz. Hangi noktalarda ilerleme kaydettiğinizi takip etmek daha kolay olacaktır. Hedeflerinize ulaşma yolundaki davranışlarınızı psikologla konuşarak yeni hedefler hakkında plan yapabilirsiniz. Böylelikle sürecin nasıl işlediğini hem siz hem psikoloğunuz daha rahat görecektir.

Profesyonel bir destek aldıktan sonra rahatlama hissetmeniz ve umutlanmanız iyi bir işarettir. İnsanlar terapi esnasında birbirinden farklı duyguları yoğun bir şekilde yaşayabilir. Acı dolu bir deneyimden bahsetmek danışan için her zaman kolay olmayabilir; ancak sonrasında rahatlamış hissediyorsanız bu olumlu bir gelişmedir. Düşünme şeklinizi, davranış örüntülerinizi keşfetme yolculuğunuzda ve onları kontrol edebilme becerinizde olumlu değişmeler yaşanıyorsa terapinin size iyi geldiğini düşünebilirsiniz.

Doğru Psikolog Seçimi Yapamazsam Ne Olur?

İlk seansta veya ilerleyen zamanlarda psikoloğunuzun size göre olmadığını fark edebilirsiniz. Her zaman psikoloğunuzu değiştirme şansınız vardır.

Eğer aynı psikologla bir süredir görüşüyorsanız yeterince kuvvetli bir bağ hissetmediğinizi veya terapinin istediğiniz yönde gitmediğini ona rahatlıkla söyleyebilirsiniz. Bu konuşma kulağa biraz garip gelse de psikoloğunuz sizi anlayacak ve çözüm bulmak için elinden geleni yapacaktır. Böylelikle sizin için sorunun ne olduğunu güzel bir şekilde açıklayabilir ve çözüm için karşılıklı konuşabilirsiniz.

Yüz yüze seanslarda olduğu gibi online seanslarda da düşüncelerinizi dile getirebilir veya psikolog değiştirme talebinde bulunabilirsiniz. Önemli olan size neyin iyi geldiğidir. Psikolog seçimi yaparken iyi bir tercih yapmadığınızı düşünürseniz kendinizi kötü hissetmenize gerek yok. Terapilerden en verimli sonuçları alabilmek için size doğru ve iyi hissettiren bir psikologla veya psikiyatristle görüşmeyi istemek en doğal hakkınızdır.

Bir önceki yazımıza https://www.mutluyasam.com.tr/dikkat-eksikligi-ve-hiperaktivite-bozuklugu/ linkinden ulaşabilirsiniz.